måndag 19 september 2011

Mardrömmarna..

Mardrömmar,sömnparalys & hallucinationer är en del av sjukdomen.
Precis som med kataplexierna är dessa individuella.
Sömnparalys gör att man vid insomnande & uppvaknande är vaken men kan inte röra sej(förlamad). Dessa "attacker" varar olika länge & kan brytas med berörning.
Hallucinationer är som att drömma i vaket tillstånd & kan göra att det blir svårt att skilja på dröm & verklighet.
Jag har upplevt några hallucinationer med "N" & de skrämde mej oerhört. Han skrek i ren panikångest,föll ihop & hyperventilerade & var till slut tvungen att få se & ta på sin bror för att övertygas om att denne fortfarande var vid liv.
Mardrömmarna är så verkliga & hemska att de kan för oss friska jämnföras med "maror"
Drömmarna kommer efter några minuters sömn & kan variera i antal från natt till natt.
"N" har upplevt mardrömmarna vara värst.
Man kan tro att en Narkoleptiker ska sova mycket & tungt när dom väl får sova,men så är det inte.
Cellerna i hjärnan som producerar hormonet Orexin(reglerar vakenhet & sömn) är skadat & man får en rubbad dygnsrytm,det är ibland svårt att somna,man kan vara vaken långa stunder eller i perioder under natten & har aldrig djupsömn.
Många äter sömn medicin vilket "N" hittills sluppit.
Dom hemska drömmarna har gjort "N" mörkrädd,vilket han inte var innan sjukdomen.
"N" låg under en lång period på en madrass på golvet brevid min säng innan vi började medicinera,så jag kunde bryta hans hemska drömmar..men nu har "Lilla hjälten" flyttat tillbaka till sin egen säng & drömmarna kommer i perioder.

1 kommentar:

  1. <3<3<3 Jag... det enda jag kan säga är att jag förstår. Jag trodde att jag "drömde" tills jag fick se på sömnregistreringen att det var hallucinationer. Jag önskar jag kunde göra något för er. Men det enda jag kan göra är att säga:

    Jag vet inte hur lilla hjälten mår. Men jag förstår. Och du, vet du vilken underbar mamma du är. Många skulle ta livet av sig efter en natt med våra drömmar... Men med dig som mamma finns tryggheten. <3

    SvaraRadera